Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
  1. Strona główna
  2. Zdrowe jedzenie
  3. Wek na odporność: marynowany czosnek

Wek na odporność: marynowany czosnek

Wek na odporność: marynowany czosnek
Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Jesienią o odporność dbać po prostu trzeba, zanim poczujesz, że „coś cię łapie”. Stawiamy na stary dobry, poczciwy czosnek. W marynatę go!

Czosnek to turbowarzywo. Działa niczym naturalny antybiotyk, a wystarczy zjadać dziennie tylko dwa ząbki, by zadbać o swój układ odpornościowy. Czosnek najlepiej spożywać w postaci surowej ‒ dzięki temu zachowamy wszystkie cenne składniki. Jest bogaty w witaminy (C, B1, B2, B3) i sole mineralne (selen, żelazo, chrom, miedź). Czosnek ma właściwości bakteriobójcze, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne, pomoże przy przeziębieniu, katarze czy bólu gardła. Przy okazji świetnie wpływa na serce, obniża ciśnienie krwi i zły cholesterol, ułatwia zasypianie. Charakterystyczny zapach i moc zawdzięczamy allinie, która po zmiażdżeniu zamienia się w allicynę. Pamiętaj, aby po zmiażdżeniu ząbka czosnku poczekać 10 minut, w tym czasie wytworzy się allicyna.

My zrobimy cudowną czosnkową miksturę wzmacniającą odporność organizmu ‒ dodamy papryczkę chili, ziele angielskie, kafir, musztardę i miód. Efekt jest zaskakujący! 

Składniki (na słoik o pojemności 250 ml):

- ok. 25 ząbków czosnku
- parę igiełek rozmarynu
- jedna średniej wielkości papryczka chili
- 5 ziarenek ziela angielskiego
- 4 liście kafiru
- 25 ml octu
- ok. 125 ml wody
- łyżka miodu
- łyżeczka ostrej musztardy

Przygotowanie: 

Wyparz słoik. Czosnek obierz z łupinek.

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Pokrój chili w drobne cząstki. 

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Wrzuć część czosnku do słoika, dodaj chili, rozmaryn, ziele i kafir, następnie dodaj kolejną porcję czosnku. W garnuszku zagotuj wodę z octem, musztardą i miodem. Zalej gorącym płynem czosnek.

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Zakręć i odwróć słoik do góry dnem, aż zawartość całkowicie wystygnie. Po otwarciu słoika należy go przechowywać w lodówce.

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Marynowany czosnek możesz jeść na kanapce ‒ najpierw przeciśnij go przez praskę. Dodawaj do dań jednogarnkowych albo miksuj z zupami krem. 

 

 

masz.talerz - duet fotografów, na co dzień współpracujących z organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.masztalerz.tumblr.com


konsultacja dietetyczna: Małgorzata Różańska - dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.